Belizimo

New York

Uansett hvor mange ganger jeg har vært i New York, så er jeg like begeistret hver gang. Det er noe med denne pulserende storbyen som fascinerer meg veldig. De første gangene jeg var her var det så mye ting man måtte se og gjøre. Sånne «turistting». Men byen er betydelig bedre nå som vi bare kan være her. Prøve å gå i takt med resten av byen. Lytte, lukte, kjenne. Hele byen har en egen personlighet, som den er en selvstendig person. En person jeg vil bli bedre kjent med.

Da vi landet i New York torsdag ettermiddag var det strålende sol, og grei temperatur. En av de få høstdagene som faktisk er finere enn sommerdager.

Vi dro til hotellet vårt som dessverre hadde forandret seg ganske negativt siden sist vi bodde her for 6 år siden. Men utsikten var fortsatt fin.

Kelneren i baren på hotellet var også bra. Vi kjøpte en cola og en cola light for å ta med opp til rommet. Han spurte om vi bodde på hotellet, noe vi nikket bekreftende til. Han sa han kun belastet oss for 1 cola iom det var så stive priser. Vi takket og ga han litt tips. På vei ut døra ropte han etter oss: «Here! Take one more! The cokes here are too expensive». Så da fikk vi til slutt 3 colaer for prisen av 1.

Vi ruslet rundt på kvelden. Stoppet for en kaffe og en liten matbit.

Fredag var siste dag på ferie, og heldigvis skjenket universet meg en ganske så spektakulær soloppgang over New York.

Vi tok oss god tid med å sjekke ut. Vi visste vi skulle være på farten hele dagen før flyet gikk 23:30, så det var ingen hast med å komme igang med dagen.

Vel ute i storbyens gater gikk vi mot Central Park. Det var ikke like fint vær som på torsdag, men temperaturen var over 15 grader, og ingen regn i den litt grå høstluften. Solen tvang seg også igjennom skylaget fra tid til annen:-)

Det er fint i Central Park. Roligere enn i byen, og tidvis ganske idyllisk.

Selvom en og annen utslått uteligger ødelegger litt av det perfekte imaget. Men det er vel nettopp dette som gjør at du fortsatt vet du er i NYC. Jeg var mest opptatt av ekornene.

Vi spaserte store deler av parken. Og jeg lette etter det perfekte bildet.

Fant det dessverre aldri.

Men det ble mange bilder av bygningene. Jeg elsker høye bygninger! Og høye fjell. Det må være favorittene. Og høye bygninger er det mange av i New York.

Vi gikk rundt stort sett hele Manhattan. Ned til East Village og over til Soho.

Vi var overalt.

Shoppet dessverre litt lite. Dollaren er dyr nå, og det meste var nesten norske priser. Men Henrik fikk kjøpt en vår/høst-jakke. Han har lett etter dette i halvannet år nå. Jeg fikk kjøpt en treningstights og en lue. Skulle kjøpe sko, men fant ingen…

Mot kvelden begynte vi å bli lei av New York. Kumlokk som ryker, trafikkstøy, krevende amerikanere og skitne steder.

Da vi ankom flyplassen hadde jeg rundet over 30.000 steg den dagen. Det er nesten en halv trolltunge tur det!

Så bar det hjem. I et fullt, men presist fly. I midtsete så nakken min ble helt ødelagt, men allikevel ganske blid. Første gang jeg har sittet i midten på et fly der den fremmede på ene siden min ikke har irritert meg en eneste gang. Det skal godt gjøres!

Ferien var over for denne gang… Nesten godt å komme hjem til norsk og frisk luft, men bare nesten… 🙂